Aktuellt
- Visa alla
- Artiklar
- Inifrån Å&P
- Nyheter
- Rekrytering
Ett varmt Välkommen till vår nya praktikant Carolay!
Vi på Åhnberg & Partners vill önska er en trevlig sommar! Efter en fullspäckad vår ser vi fram emot en välbehövlig semester och tid för återhämtning.
Åhnberg & Partners har förvärvats av Klara Consulting, en av landets ledande aktörer inom ekonomitjänster.
Går du i tankar om att starta ett företag med fokus på import eller export? Eller ska du kanske börja sälja dina varor eller tjänster i andra länder? Då är det här rätt webbinarium för dig!
Under vårterminen har vi haft äran att handleda Cecilia Lindberg och Therese Voyce under deras LIA-praktik. Igår tackade vi av Cecilia och Therese och nu återvänder dem till sina studier vid Frans Schartau för att slutföra sitt examensarbete. Tack för dessa otroligt roliga och lärorika 10 veckor!
Vi är glada att meddela att våra fantastiska kollegor Olov Nordström och Elisa Amorell har tagit nya steg i sina karriärer här på Åhnberg & Partners. Stort grattis till dem båda!
Idag besökte vi Frans Schartaus Handelsinstitut för att hålla en presentation för eleverna där. Våra fantastiska kollegor Jenny Cederfjord och Malin Hasselhuhn, tidigare elever vid Frans Schartaus, var på plats.
Under våren kom ett glädjande förslag från Regering där de föreslår en ändring av kravet på arkivering av bokföringsmaterial. Förslaget innebär att fysiskt bokföringsmaterial inte längre behöver arkiveras om det har digitaliseras.
Nu är Skatteverkets e-tjänst för att lämna in inkomstdeklaration för 2023 öppen. I det här inlägget sammanfattar vi viktiga datum och information om kompletteringar du behöver göra.
Vi är så glada över att vår otroliga kollega Jenny Cederfjord har avancerat ytterligare ett steg hos oss!
Vi är otroligt glada över att inleda våren med att välkomna våra två praktikanter till oss på Åhnberg & Partners!
Nu har vi öppnat för ansökningar om praktik hos oss under hösten 2024. Vi söker dig som läser redovisning på högskolenivå eller på yrkesutbildning som till exempel Frans Schartau eller IHM och som ska göra din LIA-praktik i höst.
Det absolut bästa med vårt arbete är att dagligen få möjlighet att jobba med drivna och inspirerande företagare, och vår kund Louise Sondlo Zapata är ett riktigt bra exempel på det.
Vi på Åhnberg & Partners vill tipsa er om ett värdefullt webbseminarium om moms, arrangerat av Skatteverket. Detta är en fantastisk möjlighet för dig som vill starta eget företag eller allmänt intresserad av att veta mer om hur moms fungerar.
Här på Åhnberg & Partners är vi mitt uppe i bokslutsäsongen, där vi arbetar intensivt med att sammanställa och analysera våra kunders resultat för det gångna året.
Vår fantastiska kollega Christoffer Blomqvist har tagit ett välförtjänt kliv framåt hos oss! Christoffer har arbetat som redovisningsassistent och växlar nu upp till rollen som redovisningskonsult.
Från och med 1 januari 2024 återinförs möjligheten till digitala bolagsstämmor permanent. Vi reder ut vad som gäller för att nyttja den möjligheten.
Är du en serviceinriktad person med passion för ekonomi och lönefrågor? Just nu söker vi på Åhnberg & Partners en engagerad medarbetare med 1-2 års erfarenhet inom löneområdet.
Gränsen för statlig skatt lämnas oförändrad för första gången på många år. Men samtidigt får man ett höjt jobbskatteavdrag, vilket ger en något lägre skatt på arbete.
Stort tack till alla våra fantastiska kunder, medarbetare och samarbetspartners för det här året!
Att vi på Å&P gillar ordning och reda är knappast någon överraskning, och därför är det lite extra kul att få presentera en av våra kunder som gjort det till sin affärsidé.
Vi vill rikta ett stort tack till Frans Schartaus handelsinstitut och alla engagerade studenter som tog sig tid att besöka oss på mässan.
Den 7 november kommer vi att närvara vid Arbetsmarknadsträffen på Frans Schartaus Handelsinstitut. Det är ett utmärkt tillfälle för oss att få berätta om hur det är att praktisera och arbeta på ÅP
Den 24 oktober 2013 gjorde Matilda Rosenblom sin allra första dag på Åhnberg & Partners. Då som kontorsassistent i våra lokaler på Kammakargatan.
Nu har vi öppnat för ansökningar om praktik hos oss under våren 2024. Vi söker dig som läser redovisning på högskolenivå eller på yrkesutbildning som till exempel Frans Schartau eller IHM och som ska göra din LIA-praktik i vår.
Vår fantastiska medarbetare Carolina Borg har tagit det stora klivet och blivit partner hos oss på Åhnberg & Partners. Vi är oerhört stolta och glada över detta!
Vi växer och letar nu efter nästa stjärna att förstärka våra team med! Att arbeta som redovisningskonsult hos oss innebär ett varierande arbete där man får jobba med en mängd spännande bolag i olika branscher.
Vi på Åhnberg & Partners är glada att kunna presentera den senaste utvecklingen inom vårt team. Jenny Cederfjord har nu tagit steget upp och blivit redovisningskonsult.
Fram till och med den 25e september har företag med verksamhet i elområde 3 och 4 möjlighet att ansöka om elstöd.
Åhnberg & Partners växer och vi söker nu en senior redovisningskonsult att förstärka vårt team med! Har du en bakgrund som redovisningskonsult på byrå
Vi letar just nu en efter en person som vill jobba extra hos oss som kontorsassistent. Är du student och letar ett extrajobb?
Under jul och nyår har vi något förändrade öppettider och du når oss bäst via info@ahnbergpartners.se eller 08-345100.
Vid årsskiftet upphör den tillfälliga stämmolagen för bolags- och föreningsstämmor som gav undantag för att underlätta genomförandet.
Julen är för de allra flesta av oss en högtid som innebär umgänge med familjen och extra tid för vila och återhämtning. Men för många människor ser tyvärr inte verkligheten ut så.
Även fast det är lite verksamhet i ett företag eller om det är ”vilande” så kvarstår skyldigheten att lämna in deklarationer och göra bokslut, vilket kan var en ganska stor och onödig kostnad när bolaget inte har några intäkter.
Julen närmar sig i rask takt och det innebär också att det är många företag som vill passa på att visa lite extra uppskattning för sina anställda och kunder. Men som företagare är det viktigt att hålla lite extra koll på vad som gäller kring julfester och julklappar.
I veckan deltog vi på Frans Schartaus arbetsmarknadsträff där vi fick möjligheten att träffa blivande redovisningskonsulter! Ett utmärkt tillfälle för oss att få berätta om hur det är att praktisera och arbeta på Åhnberg & Partners
Nu har vi öppnat för ansökningar om praktik hos oss under våren 2023. Vi söker dig som läser redovisning på högskolenivå eller på yrkesutbildning
Under hösten har vi haft äran att handleda Christoffer och Rodrigo under deras LIA-praktik och i fredags var det dags att tack av dem. Nu ska dem tillbaka till sina studier vid Business School för att slutföra sitt examensarbete.
I veckan kommunicerade Skatteverket att räntan på kvarskatt och anstånd höjs från den 1 november. De meddelade även att intäktsränta kommer börja utgå på innestående belopp på skattekontot, vilket inte funnits sen 2016.
För exakt 10 år sedan gjorde Micaela Zilén sin första dag hos oss på Åhnberg & Partners, och aldrig hade vi vågat drömma om att vi skulle få äran att jobba med henne under så här lång tid.
Det är mycket vanligt att arbetsgivare erbjuder sina anställda friskvårdsbidrag som en personalförmån. Men det finns en del regler som måste följas
Under våren hade vi äran att välkomna en ny kund som vi är mycket glada över att få presentera. Det är hudvårdsmärket Maggie By Kakan som vi på Åhnberg & Partners har fått förtroendet att sköta redovisningen och ekonomiskt förvaltning för.
Vid halvårsskiftet trädde en ändring i kraft som innebär att momsen sänktes på vissa reparationer. Detta är ett beslut som fattats för att uppmuntra fler
I somras tog Regeringen beslut om nya förordningar vars innehåll har sitt ursprung i EU-direktiv om ändringar i bolagsrätten. Dessa förordningar påverkar Bolagsverkets arbete och service.
Prisbasbeloppet för 2023 är nu fastställt och vi kan konstatera att det är en rekordstor ökning. Prisbasbeloppet höjs med 4 200 kr från 48 300 kronor till 52 500 kronor.
I början av sommaren beslutade riksdagen om att genomföra en rad ändringar i lagen om anställningsskydd, LAS. Dessa ändringar berör alla företagare som har anställda.
Vi letar ständigt efter nya stjärnorna hit till Å&P, och just nu söker vi särskilt efter en redovisningskonsult att utöka våra team med under hösten.
Vi är så glada över att få inleda hösten med att välkomna två praktikanter till oss på Å&P!
Nu börjar kontoret äntligen fyllas på efter semestrarna och vi är utvilade och redo för att sätta i gång höstterminen.
Trevlig sommar önskar vi på Åhnberg & Partners! Efter en fullspäckad vår ser vi nu fram emot lite välbehövlig semester och tid för återhämtning.
Innan vi avrundar för semester har vi en sista härlig nyhet att dela med oss av! Vår fantastiska medarbetare Sandra Andervang har tagit ett välförtjänt kliv framåt hos oss!
Sen många år tillbaka är Åhnberg & Partners en partnerbyrå där alla medarbetare har möjlighet att bli partner. Vi har nu glädjen att meddela att Åhnberg & Partners precis fått ytterligare en partner!
Sen ett par år tillbaka är det möjligt att få sin skatteåterbäring redan kring påsk. Men det gäller inte för den som gör tillägg till i sin deklaration eller om man har fått anstånd med att lämna in deklarationen.
Under våren har spännande förändringar skett här på byrån. Åhnberg & Partners grundare och tidigare VD Simon Åhnberg har bytt roll till styrelseordförande. Här följer tre frågor till Simon om rollbytet.
Nu söker vi ännu fler medarbetare till Åhnberg & Partners! Under våren har vi välkomnat hela sex nya personer, men jakten på fler stjärnor till vårt team fortsätter då vår kundstock växer så det knakar.
Precis som förra sommaren gäller i år att för anställda mellan 19-23 år att arbetsgivaren under perioderna juni-augusti kan nyttja en extra nedsättning av arbetsgivaravgifterna.
Vi söker en sommarvikarie för vår kontorsassistent under sommaren! Vi letar efter en positiv person som älskar att ge god service och har erfarenhet av reception eller annat servicerelaterat arbete.
Fram till och med den 30 april kan enskilda firmor som tappat i omsättning med anledning av pandemin söka omsättningsstöd för perioderna december 2021 och januari samt februari 2022.
Just nu är det extra många företag och privatpersoner som gör donationer för att stötta Ukraina, både genom pengar och gåvor. Ett otroligt viktigt och bra initiativ!
Studerar du till redovisningskonsult och ska ut på praktik till hösten? Vi på Åhnberg & Partners söker just nu praktikanter inför höstterminen.
Företag som drabbats ekonomiskt har under pandemin kunnat söka anstånd med inbetalningar av skatt för att underlätta vid likviditetsproblem. Detta anstånd har nu utökat och utvidgats ytterligare.
I början av mars börjar Skatteverket skicka ut alla privata inkomstdeklarationer för föregående år. Först ut med att få sin deklaration är de som har digital brevlåda.
I veckan tog Regeringen beslutet om att återinföra omställningsstödet. I och med detta kommer man nu kunna ansöka om omställningsstöd för perioderna december 2021 och januari 2022.
Skatteverket meddelade i veckan att man beslutat att inga obetalda skatter kommer överlämnas till Kronofogden i februari. Anledningen till detta är att det finns ett lagförslag som väntas börjar gälla i februari
För att uppmuntra och öka cykelpendlingen i samhället har det från årsskiftet infört en skattelättnad när företag erbjuder sina anställda förmån i form av cykel för privat bruk.
De smittskyddsåtgärder som återinfördes i december och även utökats under januari innebär att många företag inte kan bedriva sin verksamhet som tidigare.
Under julhelgen har vi något förändrade öppettider och du når oss bästa på info@ahnbergpartners.se och 08-345100.
I december varje år skickar Skatteverket ut besked om företagets preliminärskatt för kommande år. Preliminärskatt är den skatt som företaget ska betala under kommande år.
För dig som driver aktiebolag är det nu dags att se över löneuttagen i bolaget inför årsskiftet. Som delägare i aktiebolag finns två olika sätt att beräkna hur mycket lågbeskattad utdelning man får ta.
Att ge julklappar till sina anställda är vanligt förekommande och ett fint sätt att visa extra uppskattning. Men det finns skattemässiga regler som begränsar hur generös man kan vara mot personalen.
Om du går i tankarna att starta aktiebolag eller ombilda din enskilda firma är det en god idé att göra det innan årsskiftet. Äger du aktier i bolaget inför årsskiftet får du nämligen tillgodoräkna dig utdelningsutrymme
Riksdagen har beslutat om en tillfällig lag om skattereduktion för inventarieinköp som sker under 2021. Lagen innebär att fysiska och juridiska personer som har inkomst av näringsverksamhet kan få skattereduktion vid köp av materiella inventarier.
Ansökan till vårens praktikperiod är nu öppen. Vi söker studenter som vill praktisera hos oss under våren 2022 i minst 10 veckor. Som praktikant hos oss får man möjlighet att testa på en mängd olika arbetsuppgifter.
Planerar du att ta bort revisorn för ditt bolag så är det hög tid att göra detta nu om du har bokslut vid årsskiftet. Sista anmälningsdag till Bolagsverket för att undvika att behöva lämna revisionsberättelse är nämligen redan den 5 november.
Omställningsstödet är som bekant ett stöd till företag vars nettoomsättning har minskat i väsentlig utsträckning som en konsekvens av coronapandemin.
Nu är det återigen dags för oss på Åhnberg & Partners att utöka våra team med nya kollegor. Vi letar nu efter en redovisningskonsult som redan arbetat några år på en redovisningsbyrå
Skatteverket har lanserat en ny funktion för att spärra obehörig ombudsregistrering som ett steg i att minska riskerna för bedrägerier. Den som ansluter sig spärrar möjligheten att ansöka om ombudsbehörigheter på papper.
Digital signering och inlämning av årsredovisning ger möjligheten att jobba pappersfritt, vilket är både smidigare och säkrare. Sen en tid tillbaka går det att lämna in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket, och inom en snar framtid väntas det dessutom bli ett krav.
För att stödja branscher som drabbats hårt under pandemin och bidra till en ökad konsumtion som kan stimulera återhämtningen av ekonomin förlängs och utökas nu arbetsgivares möjlighet till skattefria gåvor till anställda.
Regeringen har aviserat om förlängning av flertalet stödåtgärder till och med september 2021. Pandemins negativa följder för företagen fortsätter varför de förlängda åtgärderna är väldigt efterfrågade.
Nu finns äntligen en ny stödomgång för lokalhyra. Stödet, som innebär att vissa lokalhyresgäster får rabatt på hyran, är en av regeringens åtgärder för att mildra de ekonomiska konsekvenserna av den ökade smittspridningen.
Imorgon 30/4 är sista dagen att söka omställningsstöd för perioderna augusti 2020-februari 2021. På tisdag 4/5 öppnar dessutom e-tjänsten för att ansöka om omställningsstödet för april 2021.
Att anställa sin första medarbetare är ett stort steg och en milstolpe för många egenföretagare. En till person i bolaget ger dig utrymme att öka företagets kapacitet och växa.
Förra veckan öppnade ansökan för omställningsstöd för perioden mars 2021. Stödet ges till företag som tappat mer än 30% i omsättning. Eftersom pandemin pågick även under mars föregående år jämförs omsättningen med mars 2019.
Vi letar just nu efter studenter som vill praktisera hos oss under hösten. Ansökan görs via vår hemsida och är öppen till och med 28/4. Vi söker dig som läser redovisning på högskolenivå eller på yrkesutbildning.
Du som är arbetsgivare och ansöker om korttidsstöd har nu möjlighet att också ansöka om ersättning för kostnader för kompetensinsatser. Anställda som går ner i tid med korttidsstöd får en möjlighet att höja sin kompetensnivå under den tid som frigörs.
Det finns nu ett förstärkt omställningsstöd att ansöka om avseende perioden juni – juli 2020 och som riktar sig till företag som blivit särskilt drabbade av specifika restriktioner och förbud relaterat till pandemin.
Tisdag den 16/3 öppnar Skatteverkets e-tjänst för att lämna in inkomstdeklaration för 2020. Deklarationen som skickas ut innehåller de förtryckta värden som myndigheter och företag rapporterat in till Skatteverket.
I veckan öppnade e-tjänsten för ansökan om omsättningsstöd för tiden från augusti 2020 till och med februari 2021. Omsättningsstöd kan sökas av dig som driver enskild firma och som tappat mycket i omsättning på grund av pandemin.
Just nu finns två tjänster öppen för ansökning hos oss. En roll som redovisningsassistent för dig som fortfarande är i början av din redovisningskarriär.
Omställningsstöd augusti 2020 till och med februari 2021. Från och med idag 25/2 går det att ansöka om omställningsstödet för perioderna augusti-oktober 2020 och november-december 2020. På måndag den 1/3 öppnar också ansökan för perioden januari-februari 2021.
Du som har en digital brevlåda, eller skaffar en senast 25/2, får den privata inkomstdeklarationen redan någon mellan 3-9 mars. Nytt för i år är att man också kommer att kunna logga in på skatteverket.se och se sin deklaration som pdf.
Stödet för korttidsarbete (även kallat korttidspermittering) är nu beslutat att förlängas till och med 30 juni 2021. Den nya lagen träder ikraft den 15 februari och innehåller vissa förändringar jämfört med den tidigare lagstiftningen.
I veckan fattades beslutet om tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifterna för ersättningar till personer som vid årets ingång har fyllt 18 men inte 23 år.
En av skatteändring som började gälla nu vid årsskiftet är att skatten på bostadsuppskov, ofta kallad uppskovsränta, är borttagen.
I och med Storbritanniens utträde ur EU hanteras inte längre transaktioner med Storbritannien som EU-handel.
Nytt år innebär nya lagar och regler som börjar gälla. Dels några förändringar som är aktuella för er som driver företag dels några som också påverkar privatpersoner.
Går du i tankarna om att starta upp ett aktiebolag eller kanske ombilda din befintliga enskilda firma till ett aktiebolag så är det fördelaktigt att göra det innan årsskiftet!
Året börjar nu lida mot sitt slut och för dig som driver ett aktiebolag är det därför läge att se över ditt totala löneuttag ifall du vill kunna nyttja reglerna om lönebaserat utdelningsutrymme.
Flera av åtgärderna som vidtagits för att stötta företag genom krisen kommer att förlängas. Här nedan finns en sammanfattning av de senaste förslagen från Regeringen.
Har du ett företag som du inte längre har någon verksamhet i kan det vara en bra idé att lägga ned verksamheten nu innan årsskiftet.
Även enskilda firmor har drabbats hårt ekonomiskt till följd av pandemin, men tyvärr har de tidigare krisåtgärderna i många fall inte kunnat nyttjas av enskilda firmor.
Vi letar just nu efter en kontorsassistent till vårt kontor på Wallingatan i centrala Stockholm. Vår fantastiska kontorsassistent Ellen ska börja studera efter årsskiftet så vi letar just nu efter hennes ersättare.
Nu har vi precis öppnat upp för ansökningar för vårens praktikperiod. Som praktikant hos oss får man möjlighet att testa på en mängd olika arbetsuppgifter
Omställningsstödet är en de statliga krisåtgärderna som har satts in för att hjälpa företag som tappat stor del av sin omsättning på grund av pandemin.
Att sätta upp och skriva ned sina mål är något som ofta förbises men studier visar på att det innebär en 40% större sannolikhet att man når målen om man gör det.
Budgetpropositionen är regeringens förslag till statsbudget och nu i slutet av september presenterades budgetpropositionen för 2021.
Kraven för att kunna få tillbaka momsen på obetalda kundfakturor har sänkts med anledning av pandemins inverkan på ekonomin i samhället.
Härom dagen kom förslaget att omställningsstödet som tidigare endast gällt för mars och april ska förlängas och även gälla maj, juni och juli.
För att minska smittspridningen under pandemin beslutade Riksdagen tidigare i år om en tillfällig lagändring som bland annat möjliggör för företag att hålla bolagsstämmor digitalt, som via videotjänster och telefon.
Med anledning av det ekonomiska läget har det införts en tillfällig möjlighet för arbetsgivare att ge sina anställda en skattefri gåva.
Vi på Åhnberg & Partners kommer under hösten att fortsätta med distansarbete. Kontoret kommer att vara öppet som vanligt men vi kommer att begränsa antalet medarbetare på plats
Som vi har gått ut med tidigare har riksdagen och regeringen beslutat om ett omställningsstöd till företag som har tappat mycket omsättning under mars och april 2020 på grund av Corona.
Tillväxtverket har förtydligat att utdelning och andra värdeöverföringar innebär att företaget inte är berättigat till stöd för korttidsarbete om värdeöverföringen skett efter 16 mars 2020.
Regeringen och samarbetspartierna har nu presenterat ett omsättningsstöd riktat till de företag som drabbats värst av pandemin.
Det är många verksamheter som kämpar för att ta sig igenom krisen som Corona-pandemin åsamkar och vi på Åhnberg & Partners vill gärna göra vad vi kan för att stötta våra kunder i dessa svåra tider.
En av åtgärderna i Regeringens krispaket är att bolag som drabbats ekonomiskt på grund av Corona-viruset kan få tillfälligt anstånd med skattebetalning för upp till tre redovisningsperioder.
Med anledning av Corona-pandemin kommer här en summering av det stödpaket för småföretag som regeringen presenterade den 25 mars.
På Åhnberg & Partners strävar vi efter att arbeta så digitalt som möjligt, det effektiviserar vårt arbete samtidigt som det är bra för miljön.
Tiden rusar iväg och snart är det vår på riktigt! Det innebär bland annat att Skatteverkets e-tjänst för Inkomstdeklaration 1 öppnar och vi på Åhnberg & Partners ser fram emot att sätta igång med denna deklarationssäsong.
Skatteverket väljer varje år ut ett antal områden som kommer att granskas lite extra noga av myndigheten.
Den 1a februari 2020 lämnade Storbritannien EU, och frågorna har varit många kring hur det kommer att påverka svenska företag som handlar med Storbritannien och vice versa.
Från och med den 1 januari 2020 sänktes det lägsta tillåtna beloppet för aktiekapital från 50 000 kr till 25 000 kr. Det innebär att det blir billigare att starta bolag, om du har gått i sådana tankar kanske det är dags att skrida till verket!
Januari börjar lida mot sitt slut och på Åhnberg & Partners arbetar vi för fullt med att lämna in alla kontrolluppgifter för 2019.
För inkomståret 2020 så har Skatteverket meddelat att brytpunkten för statlig skatt hamnar på 523 200 kr.
Julen närmar sig med stormsteg så vi tänkte reda ut vad som faktiskt gäller när företag i juletider vill visa uppskattning till sin personal.
För dig som är ägare av aktiebolag så kan det vara bra att se över dina löneuttag inför årsskiftet.
Regeringen har föreslagit sänkt krav på aktiekapitalet för aktiebolag från 50 000 kr till 25 000 kr.
Just nu pekar mycket på att Brexit blir av den 31 oktober. Det innebär att bosättningskravet för företrädare i aktiebolag blir aktuellt.
Företagskapning är en allt vanligare bedrägeriform och även om du driver ett litet företag så finns det en risk att ditt företag drabbas.
Skapar du fortfarande dina fakturor i en excel- eller wordmall? Med Fortnox Fakturering kan du effektivisera din fakturahantering massor!
Visste du att om du skriver ner och konkretiserar ditt mål så har du 42% större chans att nå det, än om du inte skrivit ned det?
Tycker du att det är svårt att veta vilka kostnader som är okej att dra av i din enskilda firma?
Från den 1 juli i år började ett antal nya lagar och regler att gälla. Nedan har vi listat ett urval som berör många av våra kunder.
Sedan tidigare har företag med hjälp av det så kallade ”Växa-stödet” haft möjlighet att få tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter när de anställer sin första medarbetare.
Under senaste månaderna har det pågått förhandlingarna kring Storbritanniens utträde ur EU.
Förra våren öppnade Bolagsverket upp för möjligheten att lämna in årsredovisningen digitalt, men endast för vissa aktiebolag.
Från och med den 1 april i år börjar en ny lag att gälla som innebär att företag som säljer till offentlig sektor måste skicka sina fakturor som e-faktura.
I mitten på mars börjar Skatteverket skicka ut årets inkomstdeklarationer till alla privatpersoner i Sverige.
Den 29 mars kommer Storbritannien att lämna EU. Förhandlingarna inför utträdet är i full gång men än så länge är det inte helt klart vad det kommer att innebära.
Från och med 2019 gäller nya regler för karens vid anställds sjukdom.
När en anställd blir sjuk är arbetsgivaren skyldig att betala sjuklön till den anställde under de första 14 dagarna under sjukskrivningen.
Vid årsskiftet skickade Skatteverket ut sina beslut om debiterad preliminärskatt för 2019 till alla företag med kalenderår som räkenskapsår.
Sedan årsskiftet finns några nya beloppsgränser som berör er som är företagare. Budgeten som Riksdagen röstade igenom för 2019 innehöll en uppräkning av den nedre skiktgränsen för statlig skatt.
Låt 2019 bli startskott för att på riktigt komma igång med att jobba mer digitalt i ditt bolag. Nu finns det massor av smarta och tidsbesparande program och lösningar som hjälper dig med just det.
Har du ett bolag som du inte använder längre? Se då till att lägga ner det så att du slipper massa onödiga kostnader nästa år.
För dig som har planer på att snart starta ett aktiebolag finns det en fördel med att starta igång det nya bolaget innan året är slut.
Om du vill kunna nyttja reglerna om lönebaserat utdelningsutrymme i ditt bolag kan det behövas extra lön för att nå upp till rätt lönenivå.
Nu kan du som är privatperson eller som har enskild firma göra dina betalningar till Skatteverket med hjälp av Swish. Det är en funktion som har varit efterlängtad av många. Betalning
Med den nya appen Fortnox Kvitto & Resa kan hanteringen av dina kvitton, utlägg och traktamenten äntligen skötas ännu enklare!
Under våren startade Bolagsverket en ny tjänst för digital inlämning av årsredovisning för aktiebolag.
Tidigare i sommar tog Riksdagen beslut om att bolagsskatten ska sänkas från de 22% den ligger på nu.
Efter en dom i Högsta förvaltningsdomstolen har reglerna för friskvårdsbidraget moderniserats och inkluderar nu lite dyrare sporter såsom golf, segling och ridning.
Aktiebolag och handelsbolag kan från och med 2018 få nedsatt arbetsgivaravgift när de anställer för första gången – ett så kallat växa-stöd, som tidigare endast har gällt enskilda firmor.