Artiklar

Äntligen dags att deklarera!

Tisdag den 16/3 öppnar Skatteverkets e-tjänst för att lämna in inkomstdeklaration för 2020. Deklarationen som skickas ut innehåller de förtryckta värden som myndigheter och företag rapporterat in till Skatteverket. Är det så att deklarationen inte behöver ändras så är sista dagen att deklarera den 30/3 för att få eventuell skatteåterbäring redan i april.

Men faktum är att deklarationen allt som oftast måste kompletteras med ytterligare information och bilagor ifall du driver företag. Det gäller både om du driver enskild firma eller är delägare i ett handelsbolag eller aktiebolag. För enskilda firmor ska firmans verksamhet tas med i den privata deklarationen i en så kallad NE-bilaga. För dig som är delägare i aktiebolag gäller att du ska lämna in en så kallad K10-bilaga. Den bilagan används för att deklarera eventuell utdelning och försäljning av aktier. Tänk på att även om det inte skett någon förändring i ditt innehav och du inte tagit någon utdelning så är det viktigt att lämna in den blanketten varje år så att du kan tillgodoräkna dig det skattemässigt förmånliga utdelningsutrymmet till kommande års utdelning eller försäljning. Läs mer om utdelningsutrymme här.

Har du sålt en bostad under 2020 behöver du också deklarera den försäljningen i din privata inkomstdeklaration. En nyhet på detta område är att den så kallade uppskovsräntan är slopad från och med 2021. Detta innebär att man nu slipper betala årlig ränta ifall man väljer att göra uppskov. I och med denna ändring har Skatteverket också öppnat upp för möjligheten att lämna in rättelse av tidigare deklaration och begära uppskov ifall man tidigare sålt en bostad utan att göra uppskovet då. Så även för dig som sålt bostad under åren 2015 – 2019 kan det vara aktuellt att se över tidigare deklarerade bostadsförsäljningar. Läs mer om detta här.

Varje år har Skatteverket ett par utvalda områden som de riktar sina granskningsinsatser mot. För 2021 har Skatteverket meddelat att man kommer granska hyresinkomster, e-handel och nya skattereduktioner då de gjort bedömningen att inkomsterna från detta troligen med anledning av pandemin. Har du inkomster från detta kan det därför vara bra att kontrollera en extra gång att det blir rätt i din deklaration.

Under 2020 har majoriteten av oss jobbat hemifrån. För dig som driver enskild firma finns möjligheten att göra ett så kallat schablonavdrag för hemmakontor. Däremot är möjligheten till avdrag för vanliga anställda väldigt begränsade. Skatteverket har sammanställt svar på vanliga frågor relaterat till den privata deklarationen och pandemin här.

Vi på Åhnberg & Partners kommer jobba för fullt med deklarationer under kommande månader och våra konsulter har stenkoll vad som gäller. Har du några funderingar kring din deklaration eller behöver hjälp så tveka inte att höra av dig till oss!

Kontakta oss

Fyll i dina kontaktuppgifter nedan så återkommer vi till dig inom kort.