Obligatoriskt med E-faktura till offentlig sektor
Från och med den 1 april i år börjar en ny lag att gälla som innebär att företag som säljer till offentlig sektor måste skicka sina fakturor som e-faktura. Bakgrunden till den nya lagen är ett EU-direktiv med målet att majoriteten av all fakturering i Europa ska ske elektroniskt år 2020.
E-faktura innebär att fakturan levereras direkt in i kundens affärssystem. Vilket inte är detsamma som att skicka fakturan som pdf via e-post. För företag som gör affärer med offentlig sektor är det viktigt att hålla koll på det här nya lagkravet då man kan få betala vitesbelopp om man inte följer reglerna. När lagen träder i kraft så gäller det nya kravet om e-faktura för de upphandlingar som påbörjas efter 1 april. Det gäller alltså inte retroaktivt på befintliga ramavtal och kontrakt som inte har något krav på e-faktura. Om ditt företag levererar till offentlig sektor så är det hög tid att säkerställa att ditt system för fakturering kan hantera e-faktura. Hör av dig till oss för tips och råd!